Zusje op bezoek! - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu Zusje op bezoek! - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu

Zusje op bezoek!

Blijf op de hoogte en volg Aniek

10 Januari 2017 | Zimbabwe, Harare

Hoi allemaal,

Het is alweer een maand geleden dat ik mijn laatste, en enige tot nu toe, reisblog schreef, foei Aniek. Dus nu weer tijd voor een nieuwe update.
Ik zit momenteel al bijna 8 weken weer in Zimbabwe, het voelt al veel langer maar ik heb ook veel leuke momenten kunnen beleven, dus misschien komt het gevoel daardoor. Hoogtepunt van mijn tijd tot nu toe hier was toen Maartje naar Zimbabwe kwam om me op te zoeken! Ik heb haar helaas gisteravond uitgezwaaid op het vliegveld, maar we hebben een super tijd gehad! Op 30 december kwam ze aan, en hebben we 's avonds met 2 huisgenoten gezellig drankjes gedronken onder de gazebo in de tuin. De volgende ochtend mochten we hoppa weer terug naar het vliegveld, we vlogen die dag namelijk naar de Victoria Watervallen waar we een aantal dagen zouden doorbrengen. De vlucht naar de Vic Falls is maar een uurtje, heerlijk, en vanaf het vliegveld hebben we een taxi gepakt naar ons verblijf, Restcamp. Daar hebben we meteen een mooi plekje uitgezocht voor onze tent en hebben we de tent erg professioneel opgezet (jep, de zusjes van de Griendt aan het kamperen, kun je het je voorstellen?). We besloten de middag lekker rustig door te brengen en zijn naar een restaurant bij de gorge gelopen. Maartje was namelijk van plan een aantal dagen later de gorge swing te doen, dus kon ze alvast even van het uitzicht genieten!
Ons oudejaarsavond was een van de meest speciale tot nu toe! Een van mijn huisgenoten is dj, en hij organiseerde samen met zijn muzikale vrienden een festival in Victoria Falls. Het was een ontzettend leuk festival en meteen een goed welkom voor Maartje in Zimbabwe. Er waren denk ik 10 blanken op dat festival, waar in totaal meer dan 1000 mensen op af waren gekomen. Aandacht was er dus genoeg voor ons, maar we hebben het uiteindelijk goed overleefd haha.
De volgende ochtend hebben we de watervallen bezocht! Ik had ze afgelopen juni al bezocht, maar het was opnieuw weer een erg bijzonder gezicht! Nu, met het lage water, zag je de watervallen zelf erg goed en kon je veel verder de diepte in kijken. Echt zo speciaal! Maartje en ik hadden beiden een regencape gehuurd omdat je normaal gesproken goed nat kan worden van het water van de watervallen. Toen we dus de eerste druppels voelden dachten we ook dat dit door de watervallen kwam, maar helaas bleek ietsje later dat we in een keiharde storm terecht gekomen waren. Bliksem, meteen gevolgd door harde donder, ontzettend harde regen, en daar sta je dan naast de falls, waar ze nou niet echt een overkapping hebben gebouwd dus schuilen was geen optie. Resultaat was 2 meisjes zeiknat in het tentje bij Restcamp, met kleding die pas 2 dagen later droog was. Ach, het levert wel weer een goed verhaal op. Die middag was het gelukkig net op tijd droog voor Maartjes grote (!!) sprong! Ik moet je zeggen, het is enger om je zusje van de klif af te zien stappen dan om het zelf te doen. Gelukkig vond ze het zelf hartstikke leuk!
We hadden gezien dat er die avond een sunset cruise georganiseerd was waar we eigenlijk mee wilden, maar omdat de planning van de gorge swing niet helemaal duidelijk was wisten we niet of we op tijd konden zijn om mee te gaan. Gelukkig arriveerden we 10 minuten voor het vertrek van de groep vanuit Restcamp bij de receptie, en hebben we maar gewoon brutaal gevraagd of het eventueel nog mogelijk was om mee te gaan. Oscar, onze held van de receptie, heeft toen in 10 minuten half Zimbabwe afgebeld (de kapitein, de cateraars van de cruise, de reisorganisatie) of het nog mogelijk was en ja hoor, 10 minuten later zaten we in zijn auto op weg naar de rivier. Daar bleek ook nog eens dat hij voor ons een plekje op de luxe boot had kunnen regelen, met fancy food en goede drankjes. Tijdens de cruise zagen we vooral veel nijlpaarden en vogels, maar speciaal was het zeker.
Voor onze laatste volledige dag in Victoria Falls hadden we een trip naar Chobe National Park in Botswana geregeld. Op safari dus! De ochtend bestond uit een bootsafari, waar we krokodillen van (iets te naar mijn gevoel) dichtbij hebben gezien, en verder nog nijlpaarden, olifanten, gieren, andere vogels en gazelles. Terug op land was er een lunch georganiseerd in een mega chique hotel. Het was een buffet dus Maart en ik hebben daar ons best gedaan het geld van de reis terug te verdienen haha. Heerlijk eten! De middag bestond uit de game drive, waar we vooral dezelfde dieren zagen, plus nog giraffes, Pumba's en apen! Ook weer een speciale dag.
3 januari vlogen we weer terug naar Harare. Onze laatste paar dagen samen in Harare bestonden vooral uit rustig aan doen, een beetje poolen in Jam Tree, lunchen bij de familie van Brett, Cards Against Humanity, sadza eten, en een bezoekje aan Lake Chivero en aan mijn kantoor. Ik hoop dat Maartje nu een goede indruk heeft van mijn leven hier, ik vond het in elk geval fantastisch dat ze er was!

Er is te veel te vertellen voor 1 reisverslag. In december ben ik namelijk ook nog naar Masvikadei en Nyanga geweest. In het kort, beide tripjes waren super gezellig en leuk. Mooie natuur, leuke mensen, zwemmen in de rivier in Nyanga en weer nieuwe indrukken van Zimbabwe!

Verder kan ik eindelijk weer doorwerken aan mijn onderzoek, er was namelijk wat vertraging vanuit de kant van Maastricht, waardoor ik niet verder kon. Nu snel weer verder dus!

Dat was het voor nu! Veel liefs vanuit Zimbabwe!

• 11 Januari 2017 - 00:25

Hetty V.d.Griendt:

Wat een heerlijke tijd hebben jullie samen doorgebracht en ook het nieuwe jaar luisterrijk ingeluid. 10 dagen zijn zo om. Over twee maanden zie ik misschien weer een glimp van jou,Aniek, voor of na de reis naar N.Y.
    Lieve groeten en kus van oma .XXX