Eindelijk.. Lapland! - Reisverslag uit Inari, Finland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu Eindelijk.. Lapland! - Reisverslag uit Inari, Finland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu

Eindelijk.. Lapland!

Blijf op de hoogte en volg Aniek

26 November 2014 | Finland, Inari

Hei ja tervetuloa!
Oftewel, hallo en welkom! Dit zal een van de laatste bloggen zijn die ik ga posten, ik zit namelijk nog maar minder dan 4 weken in Finland! Ik blijf het zeggen, maar time really flies! Echt, het gaat allemaal zo snel! Kunnen jullie het al weer aan om mij straks weer in Nederland te hebben?
Er staan gelukkig nog leuke dingen op de planning hier. Morgenavond gaan we (WEER) op reis met de Onnibus naar Helsinki, om daar vrijdagochtend vroeg de ferry te nemen naar Tallinn. Daar zullen we tot en met zondag verblijven. Dat zal dan waarschijnlijk ons laatste echte reisje zijn van onze tijd hier in Finland.. Na zondag zal mijn tijd hier nog bestaan uit 2 weken wat opdrachten doen voor de uni en nog wat laatste colleges bijwonen, en de laatste week hier wil ik nog wat laatste dingen zien hier in Kuopio, en gewoon tijd doorbrengen met de ontzettend leuke mensen die ik hier in de afgelopen maanden heb leren kennen! Afscheid nemen zal toch echt niet makkelijk worden.
Maar goed, dat is allemaal nog in de toekomst. Ik schrijf dit blogje natuurlijk om jullie te vertellen over waarschijnlijk de meest bijzondere week die ik hier beleefd heb. Afgelopen week heb ik Lapland bezocht! En ik wil zeggen, voor de mensen die dit nog niet op hun bucket-list hadden staan, please do! Het is zo ontzettend mooi en speciaal! Echt wauw!
Op maandag om 11.15 hadden we de Onnibus vanuit Kuopio naar Helsinki. Dat waren de eerste 5,5 uur van onze lange reis. In Helsinki hebben we bij ons vaste restaurant heerlijk gegeten (Iguana, voor de geïnteresseerden). Om 9 uur 's avonds vertrok onze bus naar het hoge noorden. De busreis was absoluut geen pretje, met elke 2 à 3 uur een stop van zo'n 45 minuten. Maar goed, achteraf kan ik zeggen: het was het absoluut waard! Dinsdagochtend om 10 uur hadden we onze eerste leuke stop bij de Ranua Zoo, een dierentuin met dieren die in Lapland in het wild voor zouden kunnen komen. Daarna reden we verder naar Rovaniemi, waar de Santa Claus Village te vinden is. Santa Claus Village is zo leuk! Het is echt een soort mini stadje, met overal kerstlichtjes en kerstbomen. Ook hoor je overal kerstmuziek. In het kantoor van de Kerstman kun je op bezoek bij deze man, en natuurlijk hebben wij dit ook gedaan! Ik was erg onder de indruk van deze man, hij straalde een soort rust uit haha. Dat moet natuurlijk ook als je 24/7 in een ruimte zit om mensen uit alle landen een handje te schudden, maar goed. Hij was zo charismatisch dat ik bijna een aandenken had willen kopen aan onze ontmoeting, maar één simpele foto kostte 28 euro dus dat heb ik toch maar niet gedaan. Wel heb ik een ander souvenir voor mezelf gekocht. In Santa Claus Village loopt namelijk de Arctic Circle, ofwel de poolcirkel. Ik heb daarom een certificaat aangeschaft voor mezelf zodat ik voor altijd bewijs heb dat ik de poolcirkel over ben gegaan. Toch wel heel bijzonder! Nadat we ook het postkantoor van de Kerstman bezocht hadden, waar verlanglijstjes en kaarten voor de Kerstman uit werkelijk waar alle landen lagen, stapten we weer de bus in voor de laatste 340 kilometers van onze reis naar het verre noorden. Toen we bijna bij ons jeugdhostel in Vasatokka waren, maakten we een laatste stop bij een pinautomaat. Het bleek toch wel echt een bijzondere stop te worden, want daar zagen we voor het eerst in Lapland het Noorderlicht. Wauw! Heerlijk om dit moment al zo snel af te kunnen strepen, haha. Toen we bij ons verblijf aangekomen waren hebben we een lekkere maaltijd gemaakt, om daarna nog snel de sauna, én het bevroren meer, in te duiken! Daarna was het tijd om na al die uren reizen lekker ons bedje in te gaan.
Op woensdag hadden we geen georganiseerde activiteiten geboekt. We konden bij ons hostel allerlei dingen huren, zo ook ski's om te gaan langlaufen. En dat deden wij! Bij de verhuur kregen we alleen uitleg over hoe het parcours eruit zag, dus we stapten allemaal wat onervaren op onze ski's. Makkelijk was het niet, maar langlaufen is wel heel erg leuk! Toch wel heel anders dan skiën, omdat je niet echt stuurt of remt met je ski's. Onderweg moest je niet vergeten af en toe ook om je heen te kijken.. Echt waar, de natuur in Lapland is prachtig! Alles is wit, er liggen wat bergen op de achtergrond, en de lucht bij ons was ook prachtig. Het parcours van het langlaufen liep zelfs over een bevroren meer heen, zo mooi! De zon was trouwens tijdens ons verblijf in Lapland blijkbaar voor het laatst tijdens de winter te zien, en om 2 uur was het bij ons ook echt donker. Nadat we klaar waren met langlaufen zijn we dus maar lekker op de bank in het hostel gaan zitten, ook gezellig! 's Avonds gebeurde er iets heel speciaals. We waren rustig in de keuken onze pasta aan het bereiden, toen we ineens van alle kanten gegil hoorden: Northern Lights, Northern Lights! Wij natuurlijk snel naar buiten, en wauw wauw wauw! Daar zagen we het Noorderlicht wat ik tot dan toe alleen van plaatjes en tv kende, het draaide rond en aan de randen zagen we naast groen ook rood en geel! Het is helaas niet te beschrijven en zelfs op foto's zie je de echte schoonheid nog niet zoals het in het echt te zien is.. (Daarom: zet Lapland maar op uw bucket-list!) Zo mooi!!
Op donderdag was het onze Sami Day! De Sami, Samen in het Nederlands, zijn een van oorsprong nomadisch volk dat in Lapland woont. Ze hebben hun eigen taal en eigen gewoonten. Wij bezochten een Sami familie, met hun eigen reindeerfarm. Daar mochten we eerst de rendieren voeren! Ik voelde me weer echt kind op een kinderboerderij, maar nu dan met rendieren. Daarna mochten we de slee in voor een ritje in de rendierslee. Zo speciaal, wie kan dat nou zeggen? Na het ritje in de slee was iedereen koud, dus gingen we snel een hutje van de Sami familie in, waar we werden getrakteerd op thee met koekjes, en op een speciale voorstelling waar een van de Sami-vrouwen liederen voor ons ging zingen. Kippenvel momentje, werkelijk waar, zo apart en toch heel mooi! Nadat we afscheid hadden genomen van deze speciale mensen, gingen we naar het Sami museum. 's Avonds was het tijd voor de sausage-party, zoals onze gids het enthousiast noemde! We gingen het bos in, naar het bevroren meer en hebben daar gezellig worstjes gegeten bij het kampvuur. Leuk he :) ?
Op vrijdag was het tijd voor ons uitstapje naar Noorwegen! Nog verder naar het noorden dus! Tijdens het reizen zag je het klimaat ook echt veranderen, wauw! In Vasatokka en omgeving zag je nog de dennenbomen en overal sneeuw etc., maar hoe noordelijker je kwam, hoe minder sneeuw er lag. Ook de bossen verdwenen en maakten plaats voor wat bosjes. De omgeving daar bestaat vooral uit een uitgestrekt landschap van rotsen, ijs, en aan de horizon wat bergen die vooral uit ijs leken te bestaan. Echt indrukwekkend, en iets wat ik nog nooit gezien had! Gelukkig maakten we tijdens onze 4-uur-durende busreis genoeg stoppen om foto's te kunnen maken. Ook maakten we een stop in Nuorgam, wat het meest noordelijke stadje van de EU is. Rond lunchtijd kwamen we aan in Bugøynes, waar we eerst een heerlijke zalmsoep voorgeschoteld kregen. Dit stadje in Noorwegen krijgt al haar inkomsten uit de vangst van koningskrabben, en wij hadden het geluk de vangst van die dag te mogen bekijken. Daarna was het tijd voor de challenge van die dag: een duik nemen in de Arctic Ocean! Eerst lekker hutje mutje de sauna in met z'n allen, om daarna met veel gegil de zee in te rennen. Ik kan je vertellen, een kick krijg je er zeker van! Echt vet haha! Op de terugreis klonk ineens gegil in de bus: Northern Lights, Northern Lights! Ja, wij zijn echt geluksvogels want voor de derde keer tijdens ons verblijf in Lapland mochten wij het Noorderlicht aanschouwen! De buschauffeur had honger dus we zijn niet gestopt tijdens de busreis, maar in Vasatokka was het Noorderlicht gelukkig nog steeds prachtig! Nu was het alleen te zien in de kleur groen, maar heel de hemel werd bedekt door dit magisch gebeuren! Overal waar je keek was het Noorderlicht te zien! Wauw wauw!
Zaterdag was al weer de laatste dag van onze tijd in Lapland. Gelukkig al weer een speciale dag! Nadat we onze koffers in de bus geladen hadden, reden we naar Saariselkä, waar het tijd was voor de husky safari! We mochten de slee met daarvoor 5 honden zelf besturen, wat echt hilarisch was! Elke en ik hadden 5 erg enthousiaste honden, die het liefst keihard dat parcours af wilden leggen. We moesten dus vooral veel remmen, omdat andere mensen voor ons niet zo hard gingen. In de slee zelf was het een echte bumpy ride, je werd lekker door elkaar geschud. Nadat we het ritje in de slee hadden gedaan mochten we met de hondjes knuffelen! Jippie, dat wilde ik echt heel graag! Wat een schatjes, had ze het liefst allemaal mee naar huis genomen. Na de husky safari was het voor Elke en voor mij tijd om weer iets heel vets te gaan doen, we gingen namelijk sneeuwscooter rijden! Wauw, best lastig nog haha! We kregen een heel pak inclusief helm aan en op, en mochten toen achter elkaar de sneeuwscooters besturen! Wat een enorm ding eigenlijk zeg, maar wel heel stoer! Vervolg was wel dat ik 3 dagen erna nog spierpijn had in mijn armen, want het sturen is ontzettend zwaar. Hierna was het al weer bijna tijd om te gaan.. We hebben even nog souvenirs gekocht en toen mochten we dus de bus weer in voor een ontzettend lange terugreis. Om 5 uur 's middags verlieten we Saariselkä op zaterdag, en om half 11 's avonds waren we op zondag weer thuis in Kuopio. Heftig, maar de hele beleving oh zo waard!
Conclusie: een topreis! Lapland is zo fantastisch mooi en bijzonder, elke dag kwamen we terug in ons hostel en zeiden we tegen elkaar: wauw, wat een topdag weer!

Dit was het dan weer, hopelijk lezen jullie dit verhaal met veel plezier! Ik ga lekker mijn bedje in, tot snel!

xxxxx Aniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Inari

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 December 2014

Een heerlijk weekendje Tallinn en aftellen

26 November 2014

Eindelijk.. Lapland!

17 November 2014

Stockholm!

21 Oktober 2014

Helsinki, Sint Petersburg en sneeuw

14 September 2014

Al weer 2,5 week hier, wow!
Aniek

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 11873

Voorgaande reizen:

13 Mei 2016 - 11 Augustus 2016

Onderzoek in Zimbabwe

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: