Een heerlijk weekendje Tallinn en aftellen - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu Een heerlijk weekendje Tallinn en aftellen - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu

Een heerlijk weekendje Tallinn en aftellen

Blijf op de hoogte en volg Aniek

10 December 2014 | Estland, Tallinn

Hei!
Nog maar 12 dagen, dan ben ik op dit moment terug in Nederland. Heel leuk aan de ene kant, want ik heb mega veel zin om iedereen weer te kunnen zien. Heel hard huilen aan de andere kant, want als ik weer terug betekent het dat heel mijn Finland-ervaring er voorgoed op zit. Heb de grootste mood-swings van mijn leven hier haha, elke dag denk ik weer wat anders over mijn vertrek. Maar goed, dit alles betekent niet dat ik hier niet meer zit te genieten. Want 4 maanden Finland betekenden toch echt 4 maanden vol fantastische indrukken en veel genieten voor mij. Ik heb het laaste weekend van november mijn laatste reisje hier gemaakt. Ik ben toen met 5 andere meisjes afgereisd naar Tallinn, in Estland. Dit betekende nog een laatste keer in de Onnibus afreizen naar Helsinki. Daar pakten we de ferry naar Tallinn. Dit alles verliep voorspoedig, wel waren we op de ferry doodmoe omdat we tijdens de nacht in de bus niet geslapen hadden. Iets voor 11 zagen we de skyline van Tallinn in de verte verschijnen. Heel mooi om te zien, want vanaf het water zie je meteen alle hoogtepunten van Tallinn bij elkaar liggen. Vanaf de haven was het ongeveer 10 minuten lopen voordat we midden in de oude stad van Tallinn waren, niet erg moeilijk dus. We hadden besloten meteen de free city tour te doen, dus meldden we ons om 12 uur bij de Tourist Info. Het was heel fijn om de rondleiding door de stad meteen gedaan te hebben, want zo wisten we meteen wat we de rest van de tijd zeker nog moesten zien en doen. De tour duurde ongeveer 2 uur en liet ons alle hoogtepunten in de oude stad zien. Na 2 uur gelopen te hebben waren we allemaal bevroren, want koud was het zeker in Tallinn. Ook heeft het aan één stuk door gesneeuwd op vrijdag en zaterdag, wat wel een prachtig plaatje opleverde. We zijn na de rondleiding meteen gaan lunchen omdat we erg trek hadden gekregen en ontzettend koud waren. We zijn dus een Italiaans zaakje ingegaan (jammie!) waar we allemaal een lekkere panini aten, met een lekkere kop chocolademelk erbij. Het viel me meteen op dat Tallinn vele malen goedkoper is dan Finland, een groot voordeel dus! Na de lunch zijn we meteen naar ons hostel gelopen, wat erg makkelijk te vinden was en aan de rand van het oude centrum lag. Nadat we onze spullen daar neergelegd hadden, ons hadden omgekleed en ontbijt hadden gehaald voor de dag erna zijn we naar de fantastisch leuke kerstmarkt gegaan. Tallinn in de winter is bekend om haar kerstmarkt, en ik moet ook zeggen dat ik het daar fantastisch vond. Allemaal kraampjes met souvenirs, glühwein, en lekkernijen. Verder waren er ook optredens bezig en stond er een grote kerstboom in het midden. 's Avonds zijn we naar een pannenkoekenrestaurant gegaan wat ons door verschillende mensen was aangeraden. Ik zou het nu andere mensen ook zeker aanraden, heel lekker en zeker niet duur! Voor 4,90 heb je een pannenkoek waar je zeker vol van gaat zitten, en je hebt veel verschillende keuzes. Omdat we allemaal kapot waren van de reis van die nacht ervoor, hebben we nog een thee gedronken in een schattig barretje en zijn we daarna naar bed gegaan.
Zaterdagochtend hebben we wat foto's gemaakt bij uitkijkpunten in de stad en hebben we de Alexander Nevsky kerk bezocht. Ik vond het een erg mooie kerk van binnen en van buiten. De kerk van buiten lijkt ontzettend veel op de Church of the Spilled Blood uit Sint Petersburg, dus hij viel bij mij meteen in de smaak. Tijdens de Free City Tour werd ons gezegd dat bijna niemand in Estland gelovig is, maar toch was de kerk druk vol oude, biddende mensen. Hierna zijn we naar het treinstation gelopen, waarachter een oude Sovjet Unie markt te vinden is. Zo apart, op deze markt verkochten ze werkelijk alles. Als je een nieuw slipje, eten, een pornoblaadje, een gebruikte zaag of oude paspoorten uit de Sovjet tijd wil kopen, dat kan! Allemaal op één plaats, handig hè? Je kunt dus geloven dat we een hele tijd hier rondgelopen hebben, want vooral het gedeelte met alle Sovjet papieren, uniformen en medaillons leek net een museum. Daar hadden die spullen naar mijn mening ook moeten liggen, en niet voor verkoop op een marktje, maar goed, dat vonden ze in Tallinn niet. Na de Sovjet markt zijn we teruggelopen naar het centrum, waar we de oude apotheek bezochten. Het eerste gedeelte is nog steeds in gebruik, daarom is deze apotheek één van de oudste nog steeds gebruikte apotheken ter wereld. Gezegd wordt dat hij ongeveer in 1415 geopend werd. In de apotheek waren oude recepten te vinden, waarvan gezegd werd dat er op een ingrediëntenlijst zelfs eenhoornhaar staat. We konden dit helaas niet checken, want de recepten waren in het Ests. Het was een erg mooie apotheek van binnen, met hele aparte dingen in potten, zoals een egel en slangenhuid. Ook hing er een opgevulde kleine krokodil aan het plafond, waarvan gezegd werd dat hij de kennis in de apotheek zou houden. Onze lunch die dag was ook heel speciaal. We lunchten namelijk in een middeleeuws tentje, waar ze elandsoep als specialiteit hebben. Lekker! Na de lunch gingen we los op de kerstmarkt, het was tijd om souvenirs te kopen! Na het shoppen waren we weer bevroren, dus gingen we weer naar ons bekende Italiaanse tentje voor opnieuw een lekker kopje chocolademelk. Omdat het te koud was om buiten verder rond te lopen zijn we naar een winkelcentrum gegaan en daarna naar het hostel om ons weer om te kleden voor die avond. Na lekker gegeten te hebben in de stad wilden we eigenlijk een pubcrawl doen, maar toen bleek dat wij de enigen zouden zijn die meededen, zijn we maar naar een andere bar gegaan om daar een drankje te doen. Dit was een erg leuke en weer speciale bar, genaamd Labor Baar. Hier kregen we shotjes in de vorm van reageerbuisjes en je kon daar ook cocktails bestellen die je dan in een bekerglas kreeg, heel leuk! Na de shotjes gingen we naar club Hollywood, waar we het Movembergala gecrasht hebben. Helaas waren er vooral oude mensen, dus zijn we niet tot super laat gebleven en maar naar bed gegaan.
Op zondag was het weer tijd om naar Finland terug te keren. We hebben in de stad ontbeten en de aller aller laatste souvenirs gekocht, daarna zijn we weer naar de ferry gelopen. Voordat we op de ferry stapten zagen we daar aan de horizon iets prachtigs, de zon! Het was voor ons weken geleden dat we de zon zagen en voelden schijnen, heerlijk! In Helsinki hebben we nog even pizza gegeten en gewinkeld, daarna was het weer tijd om (voor de laatste keer ooit) in de Onnibus te stappen. Al met al was het een fantastisch weekendje, in een erg bijzondere stad! Zeker een aanrader weer!
De afgelopen dagen heb ik aan school gewerkt, gesport, en mijn laatste colleges gehad hier. Afgelopen weekend was wel heel erg leuk weer, zaterdagavond hadden we namelijk een verjaardagsfeestje van 2 van mijn vriendinnetjes hier. Erg leuk en gezellig! Zondag hebben we met een aantal Dutchies een Sinterklaasavond gehouden, wat inhield dat we Alles is Familie gekeken hebben onder het genot van chocolademelk en pepernoten. Mijn agenda is trouwens vanaf morgen elke dag gevuld met een feestje, etentje, of iets anders leuks zoals een 'Kuopio-dagje' wat we de 20e gepland hebben! Ik kom mijn laatste dagen hier zeker goed door! Zo gaan we morgen lasagne met rendiervlees maken, ik ben benieuwd!

Wat een lang verhaal weer, ben er moe van geworden haha. Dus lieve mensen, tot heel snel nu, en veel plezier met het lezen van dit verslagje!
See you, hei hei! xxx

• 10 December 2014 - 23:44

Karin Van De Griendt:

De 4 maanden zitten er al bijna op. Wat zijn ze omgevlogen en wat heb je prachtige ervaringen opgedaan.
    Fijn om te lezen, maar ook wel heerlijk om je binnenkort weer thuis te zien! Je moeder.

• 11 December 2014 - 15:56

Karin Hubers:

Hoi Aniek, wat een mooie en prachtige ervaringen heb je meegemaakt, dit nemen ze nooit meer van je af. Geniet nog van je laatste dagen in Finland. Vele groetjes Xx

• 11 December 2014 - 20:34

Kim:

Hee lieve Aniek,
    echt geweldige dingen maak je daar mee! Geniet er nog even van
    Tot heel snel!!