Helsinki, Sint Petersburg en sneeuw - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu Helsinki, Sint Petersburg en sneeuw - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu

Helsinki, Sint Petersburg en sneeuw

Blijf op de hoogte en volg Aniek

21 Oktober 2014 | Rusland, Sint-Petersburg

Hei!

Voordat ik op reis ging heb ik andere reisverslagen gelezen van mensen die ook op exchange waren. Er zat altijd een verslag bij dat begon met 'sorry dat ik al zo lang niks meer van me heb laten horen'. Tja, daar had ik dit verslag ook zeker mee kunnen beginnen. De tijd gaat zo snel en er gebeurt zo veel hier. Even zitten om een verslagje te typen blijkt echt lastig te zijn.
Er is ontzettend veel gebeurd sinds mijn laatste reisverslag! Ik ben twee weekenden op rij naar Helsinki geweest, we hebben onze eerste sneeuw gehad (in september zelfs) en afgelopen week ben ik naar Sint Petersburg geweest.
In Kuopio zelf hebben we ook veel leuks gedaan. Zo zijn we twee keer naar Rauhalahti gegaan voor de smoke sauna daar en voor de spa. De smoke sauna blijkt de grootste smoke sauna van de wereld te zijn. Best bijzonder dus. Het is traditie om na de sauna in het meer te springen om af te koelen, en ik kan trots zeggen dat ik dat ook gedaan heb! Op dinsdag 23 september viel hier de eerste sneeuw. Veel eerder dan ik verwacht had moet ik zeggen. Gelukkig bleef het niet echt liggen. Maar toch twee dagen non-stop sneeuw in september, wat een beleving!
Het laatste weekend van september ben ik met een groep vriendinnen van hier op reis gegaan naar Helsinki. Helsinki ligt hier ongeveer 5 uur reizen met de bus vandaan. Met de bus (Onnibus) naar Helsinki is zeker de goedkoopste optie, en de bussen zijn comfortabel ingericht. Helsinki is een mooie stad, als het weer er ook zin in heeft. De eerste dag hadden we namelijk grijs weer, en dan heeft de stad eigenlijk totaal geen charme. Gelukkig klaarde het weer op en hebben we de stad toch ook op haar mooist gezien. Bij de haven is er een heel leuk marktje met allerlei typische Finse gerechtjes en souvenirs. Ook zijn er mooie kerken en gebouwen te vinden in Helsinki. Wat mij toen we 's ochtends vroeg om half 7 aankwamen het meeste opviel, was dat de stad echt levendig was. In Kuopio kan het af en toe goed zijn dat je niemand tegen komt onderweg, of dat er nauwelijks auto's zijn die je voorbij komen rijden. Gelukkig waren er in Helsinki wel mensen! Dat is ook niet gek als je na gaat dat meer dan 10% van de Finnen in de hoofdstad zelf woont. Op de tweede dag van ons verblijf in Helsinki zijn we met de veerboot naar het eiland Suomenlinna gegaan. Een aanrader voor mensen die ooit nog van plan zijn naar Helsinki te gaan. Het is een erg mooi en schattig eiland, met een oud fort erop. Heerlijk om even uit te waaien en wat uurtjes rond te lopen.
Een week later mocht ik weer naar Helsinki, dit keer met het vliegtuig in plaats van de bus. Ook weer een beleving, in een vliegtuig zitten samen met wel 6 andere passagiers. Tja, echt gezellig is anders, maar gelukkig duurt de vlucht maar 40 minuten. In de stad werd ik opgewacht door twee dolgelukkige mensen, namelijk papa en mama. Ik was zelf ook blij hoor om ze weer te zien :). Ze hadden een heel leuk appartement gehuurd in het centrum, en de eerste avond hebben we een paar uur bijgepraat. De volgende dag hebben we met de tram een ronde door de stad gedaan, zijn we in de toren bij het Olympisch Stadion geweest, hebben we gegeten in de markthal bij de haven en hebben we het eiland Suomenlinna bezocht. Tramlijn 2 en 3 maken een ronde door de stad langs alle bezienswaardigheden, erg handig dus! Op de laatste dag hebben papa en mama mij nog de ijsbrekers laten zien die erg dicht bij ons appartement lagen, en toen was het weer tijd om afscheid te nemen! Lastig, maar in tegenstelling tot in augustus wist ik nu waar ik weer naar uit kon kijken en wist ik ook dat er leuke mensen op mij wachtten als ik weer terug was in Kuopio.
Via de universiteit zijn we op dinsdag 7 oktober naar Oronoro gegaan, een gebiedje op een uur afstand van Kuopio. Daar hebben we een mooie wandeling gemaakt in een ravijn. Er zou in dat gebied een beer leven die we helaas niet gezien hebben, maar nu kan ik in elk geval wel zeggen dat ik in het leefgebied van een beer geweest ben! Tijdens de wandeling werd er een tussenstop gemaakt om, natuurlijk, te barbecueën. We zijn natuurlijk in Finland en Finnen zijn gek op barbecueën. Het is blijkbaar ook typisch Fins om bij een wandeling een boodschap achter te laten voor de fauna in het gebied. Onze gids zette ons aan het werk om met natuurlijke producten een boodschap te maken voor een door ons gekozen dier. Apart, maar we hebben braaf iets gemaakt.
De zaterdag voor Sint Petersburg zijn we 's avonds naar een ijshockeywedstrijd geweest van de thuisclub van Kuopio, KalPa. Super leuk om dat te zien, en wat een heftige sport zeg! De mannen op het ijs werden zo agressief dat er zo nu en dan echte vechtpartijen uitbraken, maar goed, dat zal er wel bij horen. We vonden de wedstrijd zo leuk dat we besloten hebben vanavond weer te gaan kijken, omdat er vanavond ook de topper tegen Helsinki plaatsvindt! Spannend, go KalPa!
Afgelopen maandag was het dan zo ver, de reis naar Sint Petersburg kon beginnen. Je bent er helaas niet zo snel. Eerst in de bus naar Helsinki en dan met de boot naar Sint Petersburg zelf. Vóór deze reis had ik een heel romantisch beeld van cruiseschepen, maar ik ben erachter gekomen dat het eigenlijk een gewoon transportmiddel is met wat dure clubs, winkels en restaurants erop. Ook is slapen op een boot niet echt geweldig, met dat geschud van je bed. Dag romantisch beeld zullen we maar zeggen! De stad Sint Petersburg maakte gelukkig alles weer goed! Ik blijf het tegen iedereen zeggen, maar jeetje wat een indrukwekkende stad is dat zeg! Overal zie je monumentale gebouwen, prachtige kerken en standbeelden. De stad leeft helemaal. Ook zijn er overal kanalen en mooie bruggen. Echt een prachtstad! De eerste dag daar hebben we een busreis gemaakt met onze gids zodat we gemakkelijk een aantal hoogtepunten van de stad konden bezoeken. Zo hebben we het Hermitage van veraf kunnen zien, Peter and Paul Fortress, st Isaac's kathedraal en mijn favoriet: the church of savoir on the spilled blood. 's Avonds hebben we een boottocht gemaakt over de kanalen, zo leuk en mooi! Met de bus werden we daarna afgezet bij een club. In Rusland is alles veel goedkoper dan in Finland dus daar hebben we die avond allemaal flink van geprofiteerd! Woensdag ben ik naar Catherine's palace in Pushkin geweest. Wat een pracht en praal in dat paleis! Zo indrukwekkend ook weer om te zien. Tijdens onze busreis van en naar Pushkin viel het me op dat er ontzettend veel verschil is in architectuur en leven in het algemeen tussen het centrum van de stad en haar buitenwijken. In de buitenwijken zie je nog echt gebouwen en tekens uit de tijd van de Sovjet Unie, die me in de stad niet op zijn gevallen. Die avond zijn we in het Hermitage Theater naar het ballet geweest. Fantastisch en indrukwekkend ook weer. Het gebouw van binnen is prachtig en het ballet (de Notenkraker) zelf ook. Op donderdag hebben we 's ochtends een rondleiding gehad in het Hermitage en het Winterpaleis. Onder leiding van onze grappige gids hebben we heel veel mooie kunstwerken gezien, van kunstenaars als da Vinci, Rubens en Rembrandt. Het gebouw zelf was natuurlijk ook weer ontzettend mooi! 's Middags hadden we vrije tijd en zijn we naar de Church of the Spilled Blood geweest. Ik ben echt een beetje verliefd op die kerk geworden, omdat hij er zo speciaal uit ziet van buiten, en van binnen zeker ook niet teleurstelt! Alles binnen in de kerk is in mozaïek ingelegd. Jeetje wat een werk, dacht ik de hele tijd, maar wel zo mooi!
's Avonds was het weer tijd om weg te gaan uit de stad, want je mag maar drie dagen blijven zonder een visum. Heel erg jammer, want ik had zo nog een paar weken daar rond kunnen blijven lopen om alle mooie dingen te spotten!
De reis terug naar Kuopio verliep prima, en de afgelopen dagen waren vooral uitrusten, gezellig doen met mensen en wat studeren. Ik wil nog even snel zeggen dat ik vandaag mijn mondeling Fins heb gehaald! Daar sluit ik dan maar mee af, voordat jullie uren bezig zijn om door dit reisverslag heen te komen.

Nog maar minder dan 9 weken en dan ben ik weer in Nederland! Time flies! Gelukkig staat er sowieso nog een reis naar Lapland op te planning en waarschijnlijk een reis naar Stockholm en naar Tallinn! Ik vermaak me hier dus zeker nog wel.

Lieve groetjes,
Aniek

  • 21 Oktober 2014 - 11:22

    Kim:

    Fantastisch weer Aniek!!
    Genot om te lezen :)
    En nogmaals: gefeliciteerd met het behalen van je mondeling :D Echt super gaaf!
    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Sint-Petersburg

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 December 2014

Een heerlijk weekendje Tallinn en aftellen

26 November 2014

Eindelijk.. Lapland!

17 November 2014

Stockholm!

21 Oktober 2014

Helsinki, Sint Petersburg en sneeuw

14 September 2014

Al weer 2,5 week hier, wow!
Aniek

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 11901

Voorgaande reizen:

13 Mei 2016 - 11 Augustus 2016

Onderzoek in Zimbabwe

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: