Stockholm! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu Stockholm! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu

Stockholm!

Blijf op de hoogte en volg Aniek

17 November 2014 | Zweden, Stockholm

Terve (hoi) lieve mensen!
Vanuit de bus naar Helsinki heb ik besloten toch maar weer een reisverslag te maken. Dit weekend was ik er te moe voor moet ik zeggen, maar het is zonde om het niet te doen! Ik heb namelijk afgelopen week iets heel leuks gedaan! Samen met Elke ben ik naar Stockholm geweest. Weer een reisje, vroegen mensen mij. Natuurlijk, waarom niet. De echt drukke periode op de uni is namelijk achter de rug, ik ben in november alleen op de uni geweest om een tentamen te maken. Best apart eigenlijk, zal wel weer wennen worden in Nederland. Het is even wachten op het terugkrijgen van wat punten, maar ik kan wel zeggen dat ik het grootste deel van mijn vakken hier nu gedaan heb. Ik moet nog 1 opdracht maken van een internetvak dat ik hier volg, en volgende week begin ik aan mijn laatste lecture-vak hier, dat bestaat uit 4 uur colleges per week, voor 3 weken lang. Klinkt te doen toch?
Vorige week heb ik dus Stockholm bezocht. Op dinsdag, om 7 uur 's ochtends, stapten we de bekende Onnibus in, op weg naar Helsinki. De Onnibus is een busmaatschappij hier in Finland waar je voor weinig geld grote afstanden mee af kan leggen, bijvoorbeeld 8 euro voor een ritje Kuopio-Helsinki. Rond het middaguur kwamen we aan in het voor mij ondertussen erg bekende Helsinki, waar we even een thee gedronken hebben. Daarna hebben we de bus gepakt naar het vliegveld, vanaf waar we naar Stockholm vlogen. Een prima vluchtje, van maar een uur. En wat een luxe, er was Wi-Fi in het vliegtuig haha. Best apart hoor, zit je daar op snapchat en Facebook, op 10 km hoogte. Om 4 uur landden we op het Arlanda vliegveld van Stockholm. Daar viel het ons meteen al op hoe duur het daar is.. De bus naar het centrum was namelijk 99 kroon, omgerekend meer dan 11 euro. Best pijnlijk moet ik zeggen, maar goed een goedkoper alternatief was er gewoon niet dus moest het wel. In de stad was ons hostel makkelijk te vinden. We hebben onze spullen daar achtergelaten toen en zijn de stad ingegaan op zoek naar een leuk eettentje. Er zijn genoeg restaurants, barretjes en pubs te vinden in Stockholm, erg leuk! Goedkoop is het absoluut niet, maar je merkt dat je het wat gaat relativeren. Op de laatste dag waren we namelijk ontzettend blij met een pizzatentje waar we voor 104 kroon een pizza en een blikje fris kregen. 104 kroon is omgerekend ongeveer 11 euro, wat je in Nederland absoluut niet hoeft te betalen voor een simpele pizza met een frisje. Maar wij waren er blij mee, het voelde voor ons alsof we goedkoop uit waren. Op woensdagochtend hebben we een Free City Tour gedaan door het moderne deel van Stockholm. We hadden een leuke, enthousiaste gids die ons heel veel leuke feitjes over de stad kon vertellen. Zijn accent was lichtjes irritant, hij was Amerikaans en aan het begin van de tour vertelde hij dat veel mensen zijn accent op dat van Forrest Gump vonden lijken. Dit ging daarna ook niet meer mijn hoofd uit tijdens de tour, heel fijn haha. Er is niet echt 1 ding wat Stockholm zo bijzonder maakt, er zijn gewoon heel veel mooie straten, gebouwen, parken en eilanden die je gezien moet hebben. Wat wel bijzonder is en zeker een hoogtepunt van Stockholm is Gamla Stan, de oude stad. Prachtig gewoon! Zo leuk om daar doorheen te lopen. De oudste straat daar komt uit 1300 nog wat, en het smalste straatje is 90cm breed. In Gamla Stan kun je rond blijven lopen. Op donderdagochtend zijn we naar Djurgarden gelopen, een eiland waar alle inwoners van Stockholm in de zomer graag heen gaan. Ik kan het me ook wel voorstellen, het is een mooi eiland met al weer heel veel te zien. Zo is er bijvoorbeeld het park Skansen, met allerlei typische Zweedse huisjes maar ook met allerlei typisch Scandinavische dieren. Ook is het ABBA museum op Djurgarden te vinden. Als dochter van een ABBA-fan ging het wel een beetje kriebelen om naar binnen te gaan, maar met een entreeprijs van meer dan 20 euro verdween dat gevoel toch wel weer een beetje. Naast dat je in Stockholm veel kan bezichtigen, kun je er ook goed shoppen! Heel leuk ook, hier in Scandinavië hebben ze natuurlijk geen Sinterklaas, waardoor alles en iedereen nu al in de kerststemming begint te komen. Veel etalages waren dus al ontzettend mooi versierd, ik heb echt al zin in de kerst! Wat verder ook nog heel leuk was, was dat ik in Stockholm eindelijk mensen uit Maastricht kon zien! Zo heb ik met een studiegenootje een koffie gedronken en bijgekletst en een dag later zag ik eindelijk iemand weer uit mijn dispuut! Voelde ook wel weer heel goed!
Vrijdagmiddag vlogen we weer terug (jeuj, weer Wi-Fi) en zaterdagochtend om half 6 lag ik eindelijk weer in mijn eigen bedje in Kuopio. Daar ben ik dus niet lang geweest, want nu ben ik dus weer onderweg naar een nieuw avontuur: een weekje Lapland! Ik ben heel benieuwd. Ik zal natuurlijk weer een reisverslagje maken als ik daar van terug ben :)
Oh en afgelopen zaterdag hebben we in onze flat een huisfeestje gegeven, waar heel wat mensen op af kwamen! Zelfs toen de muziek al lang verdwenen was bleven ze hangen, wat wel erg grappig was. Zeker toen alle Spanjaarden ons gingen vermaken met het zingen van Spaanse liedjes zoals Bailando, geweldig! De volgende ochtend leek het wel alsof ik midden in een kroeg wakker werd, gadver wat een lucht. Wel hebben we 3 grote tassen vol met drankblikjes verzameld, waar in Finland ook statiegeld op zit! Dat wordt een huisetentje op kosten van onze gasten dus!
Nog even een grapje feitje uit Finland (ofja, ik vind het grappig en apart); er zijn geen Finnen met krullend haar te vinden! Niemand heeft hier van nature krullen! Heel jammer dat er daarom ook geen haarproducten voor mensen met krullend haar te vinden zijn in de winkel.. ik heb een voorraad gelukkig.
Met dit feitje sluit ik af, tot snel dus!
Xx Aniek

  • 17 November 2014 - 15:18

    Kim:

    Jeeej, weer een reisverslag! Natuurlijk weer super leuk om te lezen!
    Heel veel plezier on Lapland!
    Xxx

  • 18 November 2014 - 20:08

    Oma Hetty:

    Ik heb genoten van je reisavontuur.Veel plezier in Lapland.Kus van je trotse Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 December 2014

Een heerlijk weekendje Tallinn en aftellen

26 November 2014

Eindelijk.. Lapland!

17 November 2014

Stockholm!

21 Oktober 2014

Helsinki, Sint Petersburg en sneeuw

14 September 2014

Al weer 2,5 week hier, wow!
Aniek

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 11901

Voorgaande reizen:

13 Mei 2016 - 11 Augustus 2016

Onderzoek in Zimbabwe

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: