Al weer 2,5 week hier, wow! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu Al weer 2,5 week hier, wow! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu

Al weer 2,5 week hier, wow!

Blijf op de hoogte en volg Aniek

14 September 2014 | Finland, Kuopio

Hallo lieve mensen,

Dit keer zal ik niet met Finse woorden beginnen, want om eerlijk te zijn heb ik niet veel nieuwe woorden geleerd in de tussentijd. Daar komt morgen verandering in want dan begin ik met mijn vak Survival Finnish, waarin ik hopelijk mijn Fins wat ga bijspijkeren! Er is weer veel gebeurd in de afgelopen anderhalve week. Ik ben maar een soort dagboek bij gaan houden waarin ik per dag opschrijf wat ik heb meegemaakt, omdat ik te bang ben om het allemaal te vergeten.
Zoals ik al zei mag ik morgen weer naar de uni voor les. Dat wordt dan mijn tweede dagje les hier, je kunt het zeker een rustige start noemen. Maar ik zal niet klagen, des te meer tijd blijft er over om hier de omgeving te bekijken en te genieten van het tot nu toe heerlijke weer. We wandelen hier genoeg in de omgeving. Gelukkig heb ik hier een leuke groep mensen gevonden, waarvan er veel wel van een goede wandeling houden. Lucky me!
Toen ik mijn laatste blog schreef was ik net begonnen met de Oriëntatiedagen op de universiteit. Op de laatste dag van die Introdagen werd ook de opening van het academisch jaar gevierd. Dat doen ze hier erg groot, met alle studenten en met heel wat activiteiten op de o zo mooie campus. We hebben met een groepjes meegedaan aan een georganiseerde activiteit, de City Tour. Alle studieverenigingen hadden verspreid door de stad een opdracht bedacht, die je moest volbrengen. We kregen een papier mee om zo veel mogelijk aftekeningen te verzamelen, dus de bedoeling was zo veel mogelijk van die opdrachten te doen. Er zaten erg leuke opdrachten bij, maar ook hele rare waarbij je goed kon merken dat de Finnen alweer een slokje op hadden, dus ons aantal aftekeningen bleef toch echt maar steken op 3. We kwamen er aan het begin van de City Tour wel achter dat we erg underdressed waren. Blijkbaar is de City Tour een serieus iets hier, want alle groepjes studenten waren in hun eigen groepsthema verkleed. Oeps, wisten wij veel. We hebben ons snel maar omgedoopt tot de groep 'Totally Spicy' en zijn de supermarkt ingedoken om een peper te halen voor om ons nek, erg origineel ik weet het (maar het was in elk geval iets). Toen we met ons groepje helemaal klaar waren met de City Tour zijn we in de stad pizza gaan eten. Wow, dat was lekker! We kregen allemaal een enorme pizza, die niet eens meer op ons bord paste, met een heerlijk dunne bodem. En dat maar voor 5 à 6 euro! Zeker een aanrader dus! 's Avonds gingen we naar de afterparty in een club genaamd Ilona. Ze blijken hier in Kuopio erg veel grote clubs te hebben, je kunt hier dus goed feesten. De wachtrij om de club binnen te komen was verschrikkelijk. Om 10 uur 's avonds waren al de Finnen om ons heen helemaal dronken, met de nodige narigheden die daar bij horen. Bah. Het feestje daarna was gelukkig wel weer heel leuk.
Vorig weekend hebben we goed van het heerlijke weer genoten. Op zaterdag zijn we met zijn allen gaan wandelen door de bossen, waarbij we weer uitkwamen bij een prachtig meer. Onderweg zagen we allerlei Finse gezinnen gezellig zitten barbecueën. Hoe heerlijk is het dat je zo'n prachtige omgeving hebt hier om dat te kunnen doen. Wij vonden dat we niet achter konden blijven in deze Finse traditie en zijn die avond ook gezellig gaan barbecueën in Puijonlaakso.
Op zondag hebben we met een groep kano's gehuurd hier in de buurt, in Rauhalahti. We kregen een kaart mee met daarop alle eilandjes hier in de buurt waar we eventueel konden aanmeren. We zijn naar een eilandje gevaren met een lang strand van een halve kilometer. Daar hebben we geluncht en genoten van het heerlijke weer, het prachtige uitzicht en van de gezelligheid. Het was echt een beleving, echt fantastisch om dit in je eigen stad te kunnen doen! Toen we weer aan land kwamen waren we moe maar ontzettend voldaan. Echt een top dagje!
Op maandag hebben we het eindelijk voor elkaar gekregen, we hebben allemaal een fiets gekocht! Mijn fiets is zeker niet moeders mooiste en lekker zitten doet hij ook niet, maar hij werkt, en wat het belangrijkste is; de versnellingen werken ook goed! Versnellingen heb je hier zeker nodig. Elke dag moeten we de gevreesde heuvel op om bij ons huisje te komen. Veel Finnen en Internationals stappen af, maar ik niet want daar ben ik te trots voor, haha. En ik moet ook zeggen dat het went. Maar god o god zwaar is het wel.
Jeetje, wat een verhaal maak ik er weer van. Ik kan wel zeggen dat ik genoeg mee maak hier. Ik probeer de rest kort te houden ;).
Dinsdag heb ik thee gedronken in een ontzettend leuk koffiezaakje midden in Kuopio, Kahvila Kaneli. Het ziet er vanbinnen fantastisch uit en lekker is het ook nog eens allemaal. Op woensdag hebben we weer gewandeld en 's avonds weer gefeest. Donderdagavond mochten we gratis naar de film. De universiteit deelde gratis filmkaarten uit waarmee je een aantal keer gratis een film kan bekijken. Om 8 uur 's avonds stonden we klaar in de bioscoop in Kuopio. Helaas was het wel de verkeerde bios, wisten wij veel dat Kuopio meer dan 1 bioscoop had! Uiteindelijk zijn we bij de goede bioscoop beland en hebben we de film American Hustle daar bekeken. Wel heel raar, ze zetten hier Finse en Zweedse ondertiteling onder de film. Even erg afleidend, maar je went er aan.
Afgelopen vrijdag hadden we ons eerste college hier! Erg leuk en interessant. Aan het eind van de middag was daar dan de welkomstcruise over de meren van Kuopio. Het was fantastisch om vanuit de boot van het water en het uitzicht te genieten. Met een goede maaltijd van de zonsondergang op het water genieten, klinkt goed toch? Na de boot gingen we gelijk door naar de afterparty, dit keer in de Passion. Om 1 uur 's nachts gingen we daar weg, op zoek naar het Noorderlicht! En ja hoor, we hebben het kunnen zien! Werkelijk waar fantastisch! We stonden boven op de Neulamäki Tower (de uitkijktoren die ik tijdens een wandeltochtje per ongeluk ontdekt had maar blijkbaar erg bekend is in de buurt). Het is echt een schitterend fenomeen, maar niet te beschrijven! Dat is toch echt iets wat je met je eigen ogen moet zien denk ik.
Gisteren hebben we een rugbywedstrijd bekeken, een Spaanse maaltijd gegeten bereid door een Spaans meisje uit onze groep, en hebben we 's avonds opnieuw geprobeerd het Noorderlicht te spotten. Helaas konden we het niet opnieuw zien, maar we hebben toch genoten van de normale en vallende sterren die talrijk aanwezig waren.
Vandaag zijn we naar de Fish Market in Kuopio geweest, die alleen dit weekend was. Jammie! We hebben verse zalm en andere visjes op, heerlijk!

Ik ga nu stoppen want mijn verhaal is echt veel te lang. De volgende keer moet ik toch maar sneller proberen een nieuwe blog te schrijven. Hopelijk is het verhaal niet te lang om uit te lezen, haha. Tot de volgende keer!

xxx

  • 15 September 2014 - 21:19

    Kim:

    Hee lieve Niekie,

    Geen zorgen, je verhaal is echt niet te lang!
    Echt super om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt.
    Wat een ervaringen doe je daar op :).
    Ik mis je wel hoor!

    Geniet nog van je tijd daar!
    Heel veel kusjes en liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Kuopio

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 December 2014

Een heerlijk weekendje Tallinn en aftellen

26 November 2014

Eindelijk.. Lapland!

17 November 2014

Stockholm!

21 Oktober 2014

Helsinki, Sint Petersburg en sneeuw

14 September 2014

Al weer 2,5 week hier, wow!
Aniek

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 11896

Voorgaande reizen:

13 Mei 2016 - 11 Augustus 2016

Onderzoek in Zimbabwe

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: