Mijn eerste weekje Finland - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu Mijn eerste weekje Finland - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weekje Finland

Blijf op de hoogte en volg Aniek

02 September 2014 | Finland, Kuopio

Hyvää päivää lieve mensen,

Ja dit klopt, ik leer een beetje Fins. Ik heb hier op reis tot nu toe slechts een paar Finse woorden geleerd denk ik, waaronder 'goedendag' wat hierboven staat, en 'kiitos' wat bedankt betekent. Fins is echt een van de apartste talen die ik ken. Het lijkt nergens op, maar gelukkig zijn er af en toe woorden die wel hetzelfde zijn zoals taksi, bussi en automaatti. Die zijn gelukkig niet moeilijk te begrijpen!
Ik ben nu bijna een week weg uit Nederland, maar het voelt echt alsof ik al een maand vertrokken ben. We hebben al zo veel gedaan en zo veel nieuwe indrukken opgedaan! Afgelopen vrijdag ben ik de stad in gegaan op zoek naar tweedehands winkeltjes. In een van de winkeltjes die we konden vinden heb ik wat spulletjes voor in mijn kale kamertje gekocht, en ook een mini-strijkijzer (voor 4 euro). Ook ben ik die dag naar de Ikea hier in Kuopio geweest, waar ik wat handige prut voor mijn kamer heb gekocht, zoals een klok en extra beddengoed. Altijd fijn om een Ikea in de buurt te hebben. Vrijdagavond gingen we naar een barbecue in Puijonlaakso, een wijk in Kuopio waar ook veel studenten wonen. Iedereen had zijn eigen vleesjes en drinken meegenomen, en het was een super gezellige eerste barbecue! Heel leuk zo echt in het bos, met allemaal leuke mensen.
Zaterdag hadden wat studententutoren een tour door Kuopio georganiseerd. We begonnen op de markt in Kuopio. Daar was een food market bezig, waar we na de tour heerlijke Finse gerechtjes geprobeerd hebben! De markt in Kuopio is echt het middelpunt. Daar staat het stadhuis en om de markt liggen alle winkelcentra gebouwd. We hebben onze tutor gevraagd waarom er alleen maar winkelcentra waren in Kuopio en geen gewone winkelstraten. Waarschijnlijk is het zo omdat het in de winter het makkelijkste is, omdat mensen dan veel binnen kunnen blijven. We liepen via de markt naar een aantal handige punten in Kuopio, zoals het postkantoor, en uiteindelijk kwamen we bij de haven aan. Alle meren hier zijn echt prachtig! Het landschap hier is zo anders dan in Nederland. Zo veel natuurlijker en meer puur. Wel iets waar ik aan kan wennen haha. Na de tour hebben we geluncht op de food market en daarna zijn we naar een beach party gegaan. 's Middags was er nog vrij weinig te doen dus we besloten eerst een hapje te eten in een typisch Fins restaurantje om daarna terug te gaan naar het strand. De beach party was echt fantastisch. Het is hilarisch om Finnen uit te zien gaan. De meeste Finnen zijn zo rustig en verlegen overdag en laten je echt totaal met rust, maar 's avonds als ze een drankje op hebben zijn ze totaal gestoord. Hilarisch! Op de beach party was trouwens ook een sauna te vinden en een aantal hottubs, typisch Fins dus weer! Nadat we het vuurwerk boven het meer bekeken hadden besloten we naar huis te gaan, waarna ik met mijn huisgenoten nog een aantal uur in de keuken heb gezeten om de keuken wat te versieren met plaatjes en tekeningen.
Op zondag zijn we naar de Puijon Torni gegaan, de uitkijktoren boven op een heuvel. Wat een fantastisch uitzicht heb je vanuit daar! Als mensen ooit naar Kuopio komen is dit zeker een must do! De tocht naar de toren was zwaar maar wel erg leuk en mooi, en het uitzicht is het zeker waard. Naast de toren liggen de Puijoschans, een skischans die echt wordt gebruikt voor allerlei toernooien. Natuurlijk zijn we daar ook even heengelopen, echt indrukwekkend om zo'n schans van dichtbij te zien! Hopelijk maken we nog wat wedstrijden of trainingen mee hier.
Op maandag ben ik een rondje gaan lopen hier in de omgeving van Neulamäki, de wijk waar ik woon. Ik kwam uiteindelijk uit bij nog een mooi uitzichtpuntje, op een half uurtje lopen van onze kamers af. Al deze dingen maken Finland toch echt wel de moeite waard. De ontzettend mooie hoge bomen, de heerlijke frisse lucht, kilometers lange wandelpaden door de bossen heen die je een enorm gevoel van vrijheid bieden, de talloze meren om ons heen en de mooie uitzichtpunten. Ik had niet gedacht dat ik zo snel al zo erg onder de indruk zou zijn Finland.
Gisteravond was de welkomst-barbecue georganiseerd door KISA, de organisatie voor exchange-studenten in Kuopio. We moesten een half uur lopen door het bos om vervolgens uit te komen bij een (alweer) prachtig meer waar de barbecue plaatsvond. Alweer een geweldige ervaring erbij, een echte barbecue op zelfgemaakt vuur aan een verlaten meer. Toen de barbecue afgelopen was zijn we met een groep het Finse nachtleven gaan verkennen. Alweer hilarisch. Het is niet te beschrijven hoe de Finnen doen als ze uit gaan, gewoon te abnormaal dat je niet meer bijkomt van het lachen. Ik ben benieuwd of wij naar 4 maanden studeren hetzelfde zullen gaan doen, haha.
Vanochtend begon de introductieweek op de universiteit. Een lange dag van 10 tot 5 op de uni. Het waren vooral praatjes over van alles en nog wat hier. Toen de lokale politie, vertegenwoordigd door een erg leuke jonge politieman, haar praatje ging houden moesten heel wat mensen weer rechtop gaan zitten in de collegebanken. Al met al een vermoeiende, maar ook interessante dag op de uni.

Dat was het weer voor nu, tot snel!

xxx

  • 04 September 2014 - 10:05

    Henja:

    Hoi Aniek.

    Ik kwam toevallig op deze pagina....grappig dat ik je er tegen kom.
    Leuk om te lezen dat het leuk is in Finland.
    Ik ga vanaf nu je reis een beetje volgen.

    Have FUN!!!!!

    Liefs Henja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Kuopio

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 December 2014

Een heerlijk weekendje Tallinn en aftellen

26 November 2014

Eindelijk.. Lapland!

17 November 2014

Stockholm!

21 Oktober 2014

Helsinki, Sint Petersburg en sneeuw

14 September 2014

Al weer 2,5 week hier, wow!
Aniek

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 11904

Voorgaande reizen:

13 Mei 2016 - 11 Augustus 2016

Onderzoek in Zimbabwe

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: