We zijn in Finland! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu We zijn in Finland! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Aniek Griendt - WaarBenJij.nu

We zijn in Finland!

Blijf op de hoogte en volg Aniek

28 Augustus 2014 | Finland, Kuopio

Hallo lieve mensen,

Ik zit nu even alleen in mijn nieuwe kamertje met gezellig 3FM aan. Tijd om een beginnetje te maken aan mijn reisblog dacht ik zo. Gisteren hebben we, Elke en ik, de reis van Nederland naar Kuopio gemaakt. Hoewel de reis qua afstand en vlieguren van te voren best mee leek te vallen, viel het me toch wel even tegen. Gisterochtend zijn we om 8 uur vertrokken naar Schiphol en om half 9 's avonds arriveerde ik op de plaats van bestemming. Toen we op Schiphol uitgezwaaid waren door een (voor mijn gevoel) groot afscheidscomité kon de reis echt beginnen. We vlogen eerst naar Helsinki. In het vliegtuig kregen we onze eerste echte Finse snack, een broodje rendier! Het broodje viel ons een beetje tegen, maar het zal niet de laatste keer zijn dat we rendier gaan eten. Op Helsinki moesten we een paar uur wachten, maar we vonden het niet erg dat we niet in de lucht zaten als we naar buiten keken. Nederland mag dan wel een regenland zijn, maar poe poe in Helsinki kwam het ook echt met bakken uit de lucht. Vanaf Helsinki mochten we met een schattig propellervliegtuigje doorreizen naar Kuopio. Kuopio heeft een eigen vliegveld net buiten de stad, een mooi klein vliegveld met 1 bagageband en naar mijn gevoel 1 incheckbalie. Een voordeel hiervan is dat we er heel snel uit waren, op naar onze kamertjes!
We reisden met de taxi van het vliegveld naar onze wijk. In de taxi kwamen we er achter dat een van de vooroordelen die we hadden van Finnen, zeker waar is. Er was geen gesprek met de taxichauffeur te voeren. Toen we vroegen hoe lang de rit zou duren en hoe duur de rit zou worden, werden we eerst genegeerd en later verlegen aangestaard door de achteruitkijkspiegel. Finnen kunnen prima Engels, maar de meeste zijn te verlegen om een gesprek met buitenlanders/buitenstaanders te voeren.
Bij ons appartementencomplex werden we opgewacht door onze tutor, Annastiina. Ze is super aardig en heeft ons onze kamers laten gezien. Verder heeft ze ons rondgeleid in de buurt. Onze kamertjes hier zijn prima. Het was alleen jammer dat ik, toen ik binnen kwam, een bed aantrof waarvan het matras ontbrak. Gelukkig heeft Annastiina dat meteen gefixt door haar extra matras thuis voor mij op te halen.
Na een nachtje heerlijk geslapen te hebben in mijn nieuwe bedje ging ik vandaag met Elke naar onze nieuwe uni, waar we afgesproken hadden met Annastiina. De universiteit ligt aan een prachtig meer, met op de achtergrond hoge bomen en wat bergjes. Een iets mooiere omgeving dan mijn uni in Maas, kan ik wel zeggen! Lunchen op de uni kost hier maar 2,10. Dit is zo apart vergeleken met de andere prijzen hier in Finland. Je krijgt voor 2,10 vis, aardappels en een sausje, en salade en brood mag je zelf telkens bijhalen. Ook drinken is included. Ik heb daar een typisch Fins feestmaaldrankje op, zelfgemaakt (alcoholvrij wel) bier. Het zal nooit mijn nieuwe favo drankje worden, maar ik vond het wel lachen dat mensen dit bij hun lunch op de uni dronken.
Elke en ik zijn daarna eventjes doorgegaan naar het centrum van Kuopio. Mijn eerste snelle indruk was, veel winkelcentra en een schattig marktplein. Moet wel goed komen hier dus!

Oké, ik dacht dat ik snel een beginnetje zou typen maar het is toch een heel verhaal geworden.
Morgen gaan we naar de Ikea om onze kamertjes op te fleuren. Verdere plannetjes heb ik nog niet, behalve dan een bbq aan het meer op maandag. Daarover vast later meer ;)

xx Aniek

  • 28 Augustus 2014 - 16:56

    Karin Van De Griendt:

    Hoi Aniek. Superleuk om te lezen hoe het je in Finland vergaat. Ik ben benieuwd naar het vervolg! Dikke kus. Je moeder.

  • 28 Augustus 2014 - 23:52

    Oma Hetty:

    Lieve Aniek
    Ik heb je verhaal gelezen.Nou, jij zult het daar best naar je zin krijgen.Ik schrijf " krijgen" want je bent er pas een dag. En je hebt zelfs lekker geslapen op je vreemde matras. We zullen wel eens een inkijk krijgen van je kamer zeker?
    Die taxichauffeur was zo onder de indruk van jullie, dat hij zijn mond niet durfde te openen.
    Maar hij heeft jullie gelukkig bij het juiste adres afgezet.
    Ik weet niet hoe laat het nu in Finland is, hier is het 23u50., tijd om naar bed te gaan. Jij ligt er misschien al in.
    Welterusten,oma Hetty xxxx

  • 30 Augustus 2014 - 19:47

    Karn Hubers:

    Hoi Aniek,

    Leuk dat ik van mama dit doorgestuurd heb ik gekregen.
    Kan ik jou ervaringen lezen wat je allemaal zo mee maakt.
    Veel succes de eerste week, je zult wel veel indrukken mee maken. Ben ook benieuwd hoe het je allemaal vergaat. Liefs Karin Xx

  • 31 Augustus 2014 - 17:22

    Kim:

    Heee lieve niekie,
    Wat ontzettend leuk om te lezen hoe je eerste indrukken en ervaringen van Finland zijn!
    Ik hoop dat je goed geslaagd ben in de Ikea :).
    Kijk nu al uit naar je volgende berichtje!!
    Heel veel plezier daar en een dikke smakkerd!
    (mijn introkamp was top!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Kuopio

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 December 2014

Een heerlijk weekendje Tallinn en aftellen

26 November 2014

Eindelijk.. Lapland!

17 November 2014

Stockholm!

21 Oktober 2014

Helsinki, Sint Petersburg en sneeuw

14 September 2014

Al weer 2,5 week hier, wow!
Aniek

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 11905

Voorgaande reizen:

13 Mei 2016 - 11 Augustus 2016

Onderzoek in Zimbabwe

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: